با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ چگونه از ارزش‌های دفاع مقدس پاسداری کنیم؟
زیارت عاشورا

1. در ابتدای بحث، «روش» و «رویکرد» خود را در مقاله حاضر هر چند به اجمال توضیح می‌دهیم. پس از پایان یافتن دفاع مقدس جامعه اسلامی (بسیجیان، رزمندگان، جانبازان، آزادگان، خانواده شهدا و سایر خانواده‌های مذهبی) نگرانی‌های جدی در زمینه حفظ و حراست از ارزش‌های فرهنگی و معنوی دفاع مقدس وجود دارد.
این نگرانی‌ هم اکنون تبدیل به یک مساله اجتماعی شده است پس مساله ما نحوه برخورد با این مساله اجتماعی است! در اینجا بین عارضه و مساله ما نحو برخورد با این مساله می‌بایست تفکیک قائل شویم زیرا در بسیاری از موقعیت‌ها نه تنها مردن عادی بلکه کارشناسان اجتماعی نیز ممکن است این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرند. «تب» یک عارضه است که حکایتگر و نشانه یک مساله (عفوت ریه) می‌باشد.

بقيه ي مقاله در ادامه ي مطالب



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:, | 8:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

تبیین مظلومیت ایران در جنگ نابرابر و خباثت دشمنان (کمک های کشورهای مختلف به عراق در طول ۸ سال جنگ عراق علیه ایران)

بعد از جنگ جهانی دوم و در طول دوران جنگ سرد بین دو بلوک شرق (پیمان ورشو) و بلوک غرب (پیمان ناتو) بندرت مواردی را می توان یافت که دو ابر قدرت شرق و غرب روی آن اتفاق نظر داشته باشند. در جنگ عراق علیه ایران آمریکا، شوروی و کشورهای هم پیمان با آنها، کشورهای مرتجع عرب (بجز سوریه) و هر نوع کمک: اقتصادی، سیاسی، نظامی و در اختیار عراق قرار می دادند. (کل تجهیزات ارتش عراق تا آن زمان ساخت شوروی سابق و کشورهای بلوک شرق بود.

بقيه در ادامه ي مطالب

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:, | 8:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

در بررسي علل جنگ، به علل نزديك و دور اشاره ميكنند. شايد بتوان گفت كه علل دور در برگيرنده ياستراتژي و علل نزديك، تاكتيك را شامل ميشود. تجاوز عراق به مرزهاي كشور جمهوري اسلامي از هر دو مورد ذكر شده، تبعيت ميكند.
با نگاهي گذرا به تاريخ روابط دو كشور در مييابيم كه همواره بر سر خطوط مرزيبين دو كشوراختلاف وجود داشته است. عهدنامه الجزاير (1985) شايدمحكمترين سند رفع اختلافات بين دو كشور ايران و عراق محسوب ميشود كه بر اساس آن، وضعيت مرزهاي زميني و آبي كاملاً روشن شد و دو كشور همسايه، متعهد شدند كه به مفاد آن احترام بگذارند.
پيروزي انقلاب اسلامي و برقراري نظام جمهوري اسلامي دريكي از حساسترين نقاط جهان، آنهم در مقطعي حساس براي كشورهاي غربي به رهبري امريكا، منطقه يژئوپوليتيك خليج فارس را دچار دگرگوني اساسي نمود. فشارهاي همه جانبهي ا ستكبار جهاني به انقلاب اسلامي داراي اهداف بلند مدت و كوتاه مدت بود. در اين راستا تجاوز ارتش بعث عراق به جمهوري اسلامي در حقيقت، كمك به اهداف بلند مدت امريكا در خليج فارس محسوب ميشود. رژيم بعث عراق در 17 سپتامبر 1980 طي يادداشتي به سفارت جمهوري اسلامي در بغداد، لغو يكجانبهي قرار داد الجزاير را اعلام نمود.
آغاز جنگ تحميلي از سوي عراق در حقيقت، مقابلهي عملي باانقلاب اسلامي و از پا درآوردن نظام نو پاي جمهوري اسلامي به حساب مي آمد. هر چند تجاوز گستردهي عراق ابتدا با موفقيتهايي همراه بود امّا ديري نگذشت كه شيريني تجاوز به تلخيِ زهرآگين شكست براي حاكمان بغداد بدل شد.
اهداف عراق از تجاوز به ايران
الف. براندازي نظام جمهوري اسلامي در راستاي اهداف استكبارجهاني؛
ب. تسلّطبر اروند رود (از طريقلغو قرارداد 1975 الجزاير)؛
ج. تصرف استان زرخيز خوزستان(رژيم عراق، همزمان با حمله به خوزستان، نقشه هاي بسياري چاپ و توزيع كرد كه در آن به جاي خوزستانن وشته شده بود: عربستان آزاد!(
د. تسلطبر منطقهي شمالي خليج فارس
سران رژيم عراق به پيروزي كوتاه مدت در جنگ اميدوار بودند وشايد اوضاع سياسي، بحرانهاي داخلي ايران، آمادگي ارتش عراق واطمينان از پشتيباني غرب به اين اميدواري شدت ميبخشيد.
از نظر نظامي وضعي تو شرايط نامطلوب نيروهاي نظاميِ كشورما، عامل ا ساسي در ترغيب ارتش عراق به آغاز عمليات نظامي وايجاد اطمينان در كسبپ يروزي به حساب مي آمد. اما سران رژيم عراق از تحليل يك جريان عميق، اصيل، ريشه دار و پايدار عاجزبودند و آنهم نقش رهبري انقلا ب اسلامي و روحيه ملّت بزرگ ايران كه چون كوهي استوار در مقابل تجاوز، متحد شدهو از امام خويش عاشقانه فرمان ميبرد و هنر جنگ و تحليل نبرد عاجز از بيان اين واقعيت است و ما نام آنرا هدايت الهيدر صحنه ينبردمي گذاريم.
عشق به شهادت، اطاعت از ولايت فقيه، تعميق الهي و روح عرفاني ا ز بارزترين ويژگي دفاع مقدس ماست. اين واقعيتهامخصوص ماس تو شايد كمتر صحنه هايي در طول تاريخ ملتها به آن شباهت دارد. واقعيتي كه جهاد اصغر را شامل و جهاد اكبر را در برمي گيرد.

 



تاريخ : چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:, | 8:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 این جنگ در حالی شروع شد که مردم ایران دوران نقاهت پس از انقلاب را می‌گذراندند و طبعاً به بازسازی کشور و آرامش و سازندگی می‌اندیشیدند. نیروهای مسلح نیز به دلیل آن که انتظار جنگ را نداشتند، از آمادگی چندانی برای رویارویی در یک نبرد بزرگ برخوردار نبودند. به همین دلایل، نظامیان عراق در ماههای اول پس از شروع حمله، موفق شدند چند شهر مرزی را در غرب و جنوب ایران تصرف کنند.

بقيه در ادامه ي مطالب

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:, | 8:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چكيده

 

خبرگزاري پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس: پديده جنگ به مثابه يك پديده تاريخي، عاملي است اثر گذار هم در بُعد تغيير و تحولات اجتماعي و هم در بُعد تعيين برنامه‌ها و مأموريت‌هايي كه چشم‌انداز آتي جامعه را تبيين مي‌كنند. تاريخ جنگ، موضوعي است زنده و در حال تحول و لذا لازم است به صورت مستمر مورد تأمل قرار بگيرد تا از اين طريق از نعمت عبرت‌آموزي آن بهره‌مند گرديم؛ و همين ويژگي است كه ابعاد تازه‌اي از تاريخ جنگ را در گذر زمان آشكار مي‌سازد و چند بُعدي شدن آن را علي‌رغم گذر زمان در پي داشته است.

بقيه ي مقاله در ادامه ي مطالب

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:, | 8:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

مقدمه

در این مقاله ابتدا به بیان اهداف و اهمیت و ضرورت تحقیق اشاره شده و در قدم دوم از سرداران دفاع مقدس و نقش زنان در دفاع مقدس را در این مقاله بیان کرده ام ودر گام بعدی به اهداف تحقیق از ابعاد کلی و جزئی پرداخته شده بعد از اهداف تحقیق به تعریف مفهوم ارزش اشاره شده و تعریف ارزش دفاع مقدس را از دیدگاه های مختلف بیان کرده وبیانات مقام معظم رهبری و بنبانگذار جمهوری اسلامی ایران را در این مورد به رشته تحریر در آورده و علل شروع جنگ علیه ایران اسلامی و مسببین این جنگ نیز از دیگر موضوعات مورد بحث بنده در این مقاله بوده و نقش آمریکا و اسرائیل و هدف آنها از راه اندازی جنگ تحمیلی علیه ایران و ناکامی این عمال از دیگر موضوعات می باشد و اشاره ای به بخشنامه 598 نیز از منظر حضرت امام (ره)شده و همچنین روزنامه های دفاع مقدس نیز از دیگر مطالبی است که بنده از مطالب و موضوعات آنها بهره جسته و سعی کرده ام مقاله  در خور دفاع مقدس وجهادگران این عرصه مقدس بنویسم تا توانسته باشم گوشه ای از زحمات این تلاش گران عزیز و توانمند جمهوری اسلامی ایران را جبران کرده باشم هر چند که برای کسانی که در دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته اند هیچ جایزه ای نمی شود تعیین کرد در پایان از  صحیفه نور نیز در بهتر شدن مقاله استفاده شده است امید می رود تا با این مقاله توانسته باشم دل عزیزان دفاع مقدسی را خوشحال کرده باشم تا بدانند که این عزیزان هیچ وقت از یاد مردم قهرمان ایران نرفته و همیشه در قلب مردم جاویدان خواهند بود.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 19 آبان 1393برچسب:, | 22:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 صفحه بعد